Nebudu vám kecat, navzdory mojí snaze o minimalismus, nebo alespoň
redukci šatníku, botníku a doplňků, jsem zjistila následující: mám kolem sebe
hrozně moc věcí! A i když jsem po pečlivém přebrání skříní několik plných
igelitek vytřídila pro darování nebo prodej na místním blešáku, i tak mi doma
pořád zbývají plné šuplíky. Co s tím?
Úplně se vzdát nakupování není řešení – a vlastně to ani dost dobře
nejde, vzhledem k tomu, že do obchodů chodit musím už jen kvůli jídlu a
věcem denní potřeby – ale rozhodně by to šlo dělat lépe. Nakupovat uvážlivěji,
pouze v rámci potřeby a s předem daným rozpočtem i cílem. Oproti
divokému přehrabování se ve slevových stojanech je to, přiznávám, sice trochu
nuda, ale ve výsledku i ty nudné věci v našich životech mají přece svoje
nezastupitelné významy, no ne?
Takže proč, když si tohle všechno uvědomuju, jsem nazvala dnešní článek
zrovna tak „maniakálně“? Jestli to nevíte, tak pod stejným názvem běží už
několik let na slovenské televizní stanici reality show, která je, jak jinak,
než o nákupních maniačkách – ženy, které se do soutěže přihlásí, na kameru
ukazují svůj šatník, navzájem ho komentují svým soupeřkám a v neposlední
řadě s finančním i časovým limitem nakupují na zadané téma. U nás
v poslední době vzniklo něco obdobného, o čemž bych snad radši ani
nemluvila, neboť to za to svojí úrovní nestojí.
Při sledování několika dílů pořadu mi ale s trochou lítosti došlo,
že ve většině případů mají ženy doma přeplněné skříně, jejichž obsah neumí
vhodně využít, ale bohužel ani nahradit něčím lepším. Při nákupech jsou
v naprosté většině iracionální, běhají od stojanu ke stojanu, a nakonec si
stejně koupí to, čeho mají doma už plnou šatnu. Tak kdyby jim to alespoň
slušelo...
Ten pořad je naprosto geniální v jedné věci – to, jak se jmenuje,
přesně odpovídá tomu, co ukazuje. Nákupní maniačka, respektive ta, kterou bych
takto označila, je podle mě žena, která nakupuje očima a rukama a po příchodu domů
a odeznělé euforii těma stejnýma očima sama sobě před zrcadlem odůvodňuje nový
modrý svetřík, přičemž rukama ho pokládá na hromádku, kde jich stejných leží už
patnáct. Její skříň je plná prázdných nákupů. A ráno prostě zase nemá co na
sebe.
Jelikož pro mě osobně není nikterak pochvalné ani žádoucí být
v téhle skupině, snažím se dělat všechno proto, abych se tam nezařadila.
Píšu si nákupní seznamy, předem si zjištuju cenu té které věci, zakazuju si
chodit do určitých „zrádných“ obchodů apod. Ale znáte to, člověk míní, život
mění a někdy se to holt úplně nevyvede...
V poslední době jsem ale přišla na to, že tu jsou určité postupy,
které mi při nakupování opravdu pomáhají tzv. „držet se na uzdě“. A tak
vždycky, když už do obchodů vyrazím, snažím se nepolevit z těch několika
zásad, které mě bezpečně provedou cestou od stojanu ke kabinkám, až po kasu a
východ. Chcete vědět, jaké to jsou? Tak čtěte dál! Pro přehlednost jsem je
shrnula pod čtyři základní kategorie, které by každá z nás měla při vstupu do
obchodu vždy zvážit.
1. Množství
Bojujete s tím, že si oblečení kupujete až moc a nikam už se vám
nevejde? Zakažte si, alespoň na čas, prohlížení všech letáků, newsletterů,
nabídek e-shopů, módních blogů, časopisů apod. Když o těch věcičkách nebudete
vědět, nebudete je ani chtít, jednoduché.
Plánujte si dopředu, co, popř. kde a za kolik si chcete pořídit. Tím
nemyslím přísné seznamy typu: „černé lakované lodičky, do špičky, široký
podpatek 8 cm, Baťa, 1500 korun. Když je tam totiž už mít nebudou, půjdete znechuceně
jinam, a koupíte si jiný pár obuvi jako náplast na odřené koleno. Budete mít
sice hezké sandálky na léto, ale nechtěla jsem lodičky? Proto je lepší psát si
seznamy trochu volněji: „černé elegantní lodičky do práce, barevné tenisky na
víkendy, hnědé nízké sandály na dovolenou“. Věřte mi, že takový seznam se plní
mnohem snáz a ve výsledku se s ním vyvarujete spoustě „záplatových“
nákupů.
Slevy, tak ty jsou samostatná kapitola. Dřív obchody žily z toho,
že slevové období bylo pevně dané, což lidé také dobře věděli – nakupovalo se
po Vánocích, za peníze od Ježíška, a na konci léta, aby bylo něco nového ke
školnímu roku. Teď už jsou slevové stojany v některých řetězcích
nepřetržitě a kvalita nabízených „výhodných koupí“ tím podle mě velmi utrpěla.
Ve slevách se vyplatí kupovat jen dva druhy oblečení: to, na které jste
v původní ceně neměli finance a to, za které byste původní částku nikdy
dobrovolně neutratily. První jsou věci vysněné, druhé módní výstřelky, u
kterých zase tak moc nevadí, že je budete nosit jen párkrát. Nic víc se ve
slevách kupovat nevyplatí – pokud nechcete mít z vlastní šatní skříně
slevový stojan s věcmi, o které už nikdo nemá zájem. Včetně vás.
2. Kvalita
O kvalitě by se dalo mluvit dlouhé hodiny z několika různých
důvodů, ale v podstatě by se vaše nová nákupní obratnost dala shrnout do
jednoho zásadního bodu: neberte nic, co hezky jenom vypadá! Pořádně si sáhněte
– někdy je nutné materiály zkoumat trochu déle, zvlášť u věcí, které se budou
dotýkat kůže přímo: spodní prádlo, pyžama, šály, tílka apod. Dejte si tu práci
a luštěte pidipísmo na všitých cedulkách (většinou je hledejte ve švu vpravo
dole) a naučte se mu rozumět. Polyester ne, bavlna, len a vlna ano. Uvidíte, že
na to časem přijdete samy. A nekupujte nic, skrz co vidíte na druhý konec
místnosti. Fakt ne, byť je to sebekrásnější a sebevýhodnější.
3. Cena
Víte, co kdysi prohlásil třeba i Tomáš Baťa? Že není tak bohatý, aby si
kupoval levné věci. Jestli jo, tak proč se tím neřídíte? Často si lidé tenhle
výrok vykládají tak, že nabádá k nakupování pouze drahých věcí. To ale
vůbec není pravda! Ne všechno, co je drahé, je kvalitní a ne všechno, co je
kvalitní, musí být taky drahé. Důležité je umět posoudit skutečnou hodnotu
výrobku.
Příklad k minulému odstavci: je to tričko za 120 korun ušité tak,
aby mělo rovné a pevné švy? A když je ze 100% bavlny, jak to, že pod ním
prosvítá moje dlaň? Gramáž použitých látek je v mnoha případech tím, co
umožňuje prodávat oblečení za tak směšnou cenu. Jen dovoz stojí v mnoha
případech víc, než za co se výrobek prodává. Takže pokud chceme krásně ušitý
vlněný kabát, neměla by nás čtyřmístná cifra na cenovce vyděsit. Obávat bychom
se mohly tehdy, pokud by stejně stál lehoučký přehoz z divoce
nakombinované ropné směsi, kterou pravděpodobně už nepůjde dál recyklovat.
Vždycky přemýšlejte o tom, co všechno zapříčinilo, že určitý kus může stát tak
málo/hodně peněz. A o tom to celé je. Chtít velké požadavky za malou cenu je
stejně nemístné, jako neumět si přiznat, že na něco už prostě finančně nemám.
Plus malý soukromý tip. Zkuste chvíli vybírat jen vzhledově, bez toho
aniž byste se předem dívaly na cenovku. Danou věc si zkuste, a když se vám bude
líbit, bude vám sedět a budete ji chtít, určete si pro sebe její cenu. Když
bude ta reálná vyšší, pátrejte po tom, proč. Pokud na nic nepřijdete (většinou
je na vině materiál) a daná věc vás ničím nepřesvědčí, není důvod si ji
kupovat. Tohle „odhadování“ cen mi už ušetřilo pěkných pár korun a místa ve
skříni.
4. Pocit
Někdy se může nákupním maniačkám zcela lehce stát, že už cestou od
pokladny k východu zapomenou, co že si to vlastně nesou v té taštičce
s logem, která se jim houpe na předloktí. A co teprve cestou domů! To
překvapení, které nastává, když věci z tašky vybalujete, a ty výkřiky
typu: „Tohle jsem si jako fakt koupila? Cože? Proč?“ Když je věcí přespříliš a
naše nákupy neuvážené, výsledná radost je jen zřídkakdy tak velká jako obsah
tašky. Většinou tyhle věci i s cenovkami a visačkami uklidíme zpět do
igelitky, tu šoupneme hluboko na dno skříně a do příštího týdne (nebo nákupu)
zapomeneme na její existenci. Když na nás pak o dva roky později náhodou –
třeba při hledání něčeho úplně jiného – taška vypadne, věci se nám už nelíbí,
nesedí nám, vyšly z módy apod. Výsledek? Naprosto zbytečný nákup, ze
kterého ani nemáme radost.
Moje kontrolka radosti z nákupu potvrzuje, že když si danou věc
nechci vzít hned při první příležitosti na sebe, pravděpodobně to nebyl dobrý
nákup. S tím souvisí i další rada: nekupujte si nic, co si nemůžete vzít
na sebe hned, max. do týdne. K čemu jsou vám plavky, koupené ve super
slevě v říjnu, když už nebudete mít příležitost se v nich projít po
pláži? Do dalšího léta se vám přestanou líbit, a pak si půjdete koupit nové,
lepší, aktuálnější. Stejně tak je hloupost kupovat si kozačky v červnu,
protože věřte, že do Nového roku jich budete chtít ještě tucet dalších. A
radost z nošení těch původních už si pravděpodobně nikdy neužijete...
Sečteno podtrženo, byť to bude drsné: chytré nákupy se dělají hlavou,
ne srdcem. Ale i přesto, nebo spíš právě proto, vás mohou dlouho těšit. Takže:
kupujte si toho tak akorát, v co možná nejvyšší kvalitě, za reálně
odpovídající cenu a mějte z toho radost. Protože o nic víc vlastně ani
nejde.
Pod toto se s naprostou odevzdaností podepisuji. Nákupy hooodně omezuji, ale včera jsem se náhodou připletla do nákupáku. Na poslední chvíli jsem se zarazila s náručí plnou věcí a odůvodnila si, proč je teď zrovna nepotřebuji. A kupodivu to pomohlo a všechny jsem pěkně vrátila zpět. Za oprávněný kup považuji jenom věc, kterou nemůžu dostat z hlavy i pár dní po opuštění obchodu - pokud je mi souzená, tak tam počká.
OdpovědětVymazatKabát je kapitola sama pro sebe - studuji etikety a je mi z toho na blití. A když třeba zaujme krásná barva, tak zas nechci beztvarou krabici. Mám vyhlédnutý jeden v Orsay a čekám, až mi ho zlevní :) Když počká, tak je to osud...
Články na podobné téma také nějaké mám, byla docela legrace se k nim vrátit... Třeba můj nákup z Mohita - bílý top jsem měla jednou na sobě - typický příklad „záplatového“ nákupu, jak píšeš...
http://greatexpectationsbylucie.blogspot.cz/2015/01/zhresila-jsem.html#more
http://greatexpectationsbylucie.blogspot.cz/2015/01/provedla-to-zas.html
Super a díky! Koukám, že máme stejné výmluvy pro věci, které nám nějakým záhadným způsobem ukradly srdce aneb "Jestli tam ten svetr/kabát/pár bot/whatever počká, pak je to osud, a musím ho mít!" :P Tvoje články jsem projela a chtěla bych říct, že jsem už rok hrdou majitelkou "beztvaré trubky" z Tesca, i když kvalitou je na tom bídně, získal si mě vzhledem a zrovna teď je stejných kabátů v obchodech opravdu hodně - i v mnohem lepší kvalitě. A musím říct, že ten "záplatový" modýlek z Mohita ti neskutečně sluší, nejvíc ze všech vyfocených věcí, takže jestli ho ještě máš, určitě ho nos, prosím ;)
VymazatJé, tak to moc děkuju, já ho tedy vytáhnu :) On tam totiž pokulhává ten materiál a člověk se v něm docela potí.
Vymazat